Dom opieki "Górski Dom Seniora" został ukończony w 2012 roku. Budynek został specjalnie zaprojektowany, w celu jak najlepszego dostosowania go do potrzeb oraz stanu zdrowia swoich mieszkańców. Wszelkie bariery architektoniczne zostały usunięte. Budynek wyposażony jest w windę, schody nie są strome, toalety przystosowane są także dla osób mniej sprawnych ruchowo lub niepełnosprawnych.

Poniżej zebraliśmy pytania i odpowiedzi, które mamy nadzieję pomogą Państwu zapoznać się z naszym domem opieki oraz usługami, które oferujemy. W przypadku jakichkolwiek pytań zapraszamy Państwa do kontaktu, wszelkie potrzebne informacje znajdziecie Państwo na stronie Kontakt.

 

Pensjonat

Czy pokoje są przestronne?

Każdy pokój jest przestronny – wysoki i szeroki. Bez problemu mieszczą się w nim meble codziennego użytku, a także dodatkowe rzeczy osobiste pensjonariusza.

Czy pokoje posiadają łazienkę?

Oczywiście, łazienki znajdują się w każdym pokoju, są łatwo dostępne i kompleksowo wyposażone, również w uchwyty dla osób nie w pełni sprawnych ruchowo.

Czy można regulować ogrzewanie i otworzyć okna?

Jak najbardziej, istnieje możliwość regulacji ogrzewania w pokojach. Okna można także otworzyć.

Czy jest kaplica?

Tak, w Górskim Domu Seniora w Beskidach nasi pensjonariusze mają do dyspozycji kaplicę, pełniącą równocześnie rolę biblioteki.

Jakie rzeczy osobiste mieszkańcy mogą ze sobą zabrać?

Rozmaite, wedle uznania. Do najczęściej zabieranych należą: obrazy, zdjęcia, pamiątki oraz kubki.

Jeśli potrzeby opieki zwiększą się lub zmniejszą czy dom opieki będzie w stanie dać sobie z tym radę?

Oczywiście, że tak. Plan opieki jest modyfikowany pod wpływem każdej zmiany stanu zdrowia jaka zostanie zauważona bądź wykryta, a następnie dopasowywany. Jesteśmy przygotowani na to, aby móc zapewnić pełną opiekę na każdym stadium postępu choroby.

 

Bezpieczeństwo

Czy w domu można czuć się bezpiecznie?

Pensjonat spełnia najwyższe normy bezpieczeństwa. Zanim kupimy jakąkolwiek rzecz, którą chcielibyśmy w nim umieścić, sprawdzamy czy nie stwarza zagrożenia, jest łatwa i bezpieczna w obsłudze. Tę samą zasadę stosujemy do mebli oraz urządzeń. Jeśli nasz podopieczny będąc sam w swoim pokoju nagle poczuje się niepewnie lub słabo, zarówno w pokoju, jak i łazience łatwo może nacisnąć przycisk przywołujący pomoc. Chcemy, by czuli się bardziej bezpiecznie niż w domu.

Czy istnieje łatwy dostęp do guzika wzywającego pomoc?

Tak, każdy pokój wyposażony jest w instalacją przywoławczą, w miejscu widocznym i łatwo dostępnym dla każdego pensjonariusza.

Czy dom jest w pełni przystosowany dla osób niepełnosprawnych?

Oczywiście. Chcąc zapewnić przyszłym rezydentom całodobową opiekę specjalistyczną, musieliśmy zaprojektować go tak, by mogły w nim spokojnie żyć osoby mniej sprawne fizycznie oraz niepełnosprawne. Dom jest przestronny. Wszystkie pokoje, łazienki oraz korytarz są wyposażone w łatwe w obsłudze, specjalnie przystosowane meble. Ponadto każdy niepełnosprawny pensjonariusz ma do dyspozycji sprzęt wspomagający, który ułatwia poruszanie się.

Czy jest ogród, czy jest tam bezpiecznie?

Tak, budynek posiada piękny ogród z licznymi ławkami ustawionymi w miejscach nasłonecznionych, jak również w cieniu drzew. Ponadto, do dyspozycji mieszkańcy posiadają bezpieczne leśne ścieżki spacerowe.

 

Opieka

Jeśli mam wadę słuchu lub wzroku, czy personel będzie potrafił się ze mną komunikować?

Bez najmniejszego problemu. Nasz personel ma wysokie kwalifikacje oraz doświadczenie we współpracy z osobami o nie w pełni sprawnych narządach wzroku i słuchu. Zwracając się do osoby niedosłyszącej, opiekun staje przed podopiecznym tak, żeby dobrze widział jego twarz, mówi wolno, krótkimi zdaniami, wyraźnie wymawiając każde słowo. Jeśli nie ma pewności, że komunikat został zrozumiany, powtarza go spokojnie. Pomaga również w obsłudze aparatu słuchowego, jeśli pensjonariusz ma taki. W przypadku osób z poważnymi zaburzeniami wzroku, najczęściej wyostrzają się inne funkcjonujące zmysły, jak słuch lub dotyk. Opiekun rozpoznaje je, rozwija i doskonali, by poprawić komunikację.

Czy będę miał dostęp do specjalistycznego sprzętu, którego potrzebuje?

Oczywiście, lecz wyłącznie z zalecenia lekarza. To on podejmuje decyzje o tym, z jakiego sprzętu powinna korzystać dana osoba. Począwszy od balkonika, który jest do dyspozycji każdego potrzebującego, po skomplikowany specjalistyczny sprzęt rehabilitacyjny, który może obsługiwać wyłącznie nasz personel.

Jeśli mam trudny stan zdrowia, czy będą spełnione moje potrzeby?

Przygotowaliśmy naszą ofertę z myślą o osobach w różnych stadiach chorób oraz niepełnosprawności. Potrzeby każdej nich zaspakajamy równie kompleksowo.

Czy personel jest przyjazny, opiekuńczy i zainteresowany dobrem mieszkańców?

Osoby, które zdecydowaliśmy się zatrudnić są z nami dlatego, że czują naturalną potrzebę pomagania innym, mają pogodną naturę i są zawsze uśmiechnięte. Chcą Państwu pomóc, pocieszyć, uspokoić oraz wysłuchać. W małych rzeczach okazują ludzką życzliwość. Spędzając z Państwem bardzo dużo czasu, często stają się przyjaciółmi.

W jakim stopniu mieszkańcy są zaangażowani w rozwój ich indywidualnego planu opieki?

Mieszkańcy i członkowie rodziny są zaangażowani na każdym etapie procesu planowania opieki. Bardzo ważna jest zgoda między rezydentami, członkami rodziny i dyrektorem domu opieki co do założenia, że plan opieki jest najbardziej skutecznym sposobem osiągnięcia indywidualnych potrzeb rezydenta.

Jaki rodzaj opieki oferujecie?

Oferujemy różne rodzaje opieki, odpowiadając na bardzo zróżnicowane potrzeby. Prowadzimy opiekę zastępczą, co daje możliwość bycia naszym gościem przez krótki okres czasu; stałą opiekę – dla osób, które nie radzą sobie same w domu; dzienną – dla samodzielnych, lecz szukających aktywności oraz kontaktu z drugim człowiekiem, a także tych, którzy rozważają długoterminową opiekę w przyszłości i chcieliby sprawdzić czy czują się dobrze w naszym domu seniora.

Jeżeli mam własne lekarstwa, czy mogę sam decydować o tym kiedy i w jakiej ilości je biorę?

Żadnych leków nie wolno przyjmować bez konsultacji z lekarzem. W dniu, kiedy przychodzą do nas nowi rezydenci, oddają nam wszystkie środki farmaceutyczne. Pytamy od jak dawna i jak często je zażywają. Już nie muszą pamiętać o tym, żeby wziąć tabletkę ani zastanawiać się, czy już to zrobili. Pamiętamy za nich, przynosząc leki codziennie o stałych porach.

 

Wygoda

Czy w salonie jest telewizor?

Telewizor znajduje się w każdym pokoju, by każdy pensjonariusz mógł cieszyć się swobodą wyboru oglądanych programów. Ponadto telewizory znajdują się w pokojach wielofunkcyjnych.

Czy istnieje wystarczająca ilość specjalnego sprzętu do pomocy poruszania się we wszystkich pokojach?

Tak, sama idea założenia naszego domu seniora opiera się na całodobowej opiece specjalistycznej osób starszych, zatem specjalny sprzęt jest powszechnie dostępny dla każdego pensjonariusza, wymagającego takiej pomocy.

Czy istnieje spokojne miejsce z dala od głównego salonu?

Tak, istnieje wiele takich miejsc w naszym domu seniora. Można do nich zaliczyć kapliczkę, taras wypoczynkowy znajdujący się na zewnątrz budynku, ławeczki w parku otaczającym budynek, same pokoje pensjonariuszy czy pokoje wielofunkcyjne.

Czy istnieje gdzieś poza swoim pokojem miejsce, aby mieć ciszę i spokój?

W naszym ogrodzie w samym sercu Beskidów, w ciszy gór słychać tylko szum płynącej tuż obok domu rzeki. To dobre miejsce, by odpocząć w spokoju. Tętniąca życiem przyroda zachwyca i daje ukojenie.

Czy można wybrać, kiedy wstać, kiedy iść do łóżka i kiedy się wykąpać?

Naturalnie. Każdy pensjonariusz przychodzi do nas z pewnymi zwyczajami, które szanujemy i do których się dostosowujemy.

Czy jestem w stanie wysłać wiadomość email?

Pensjonariusze uczą się obsługi komputera oraz Internetu. Wysłanie emaila do rodziny lub znajomych już nie powinno sprawiać kłopotu, w razie czego, zawsze mogą Państwo liczyć na pomoc naszego zespołu.

 

Czystość i porządek

Czy dom jest czysty i zadbany?

Naturalnie, w naszym domu jest zawsze czysto i świeżo, panuje ład i porządek. To podstawowy warunek tego, żebyśmy mogli żyć w harmonii. Chcemy, by nasi mieszkańcy czuli się komfortowo.

Czy są świeże kwiaty w domu?

Tak. W naszym pensjonacie rzeczywiście można poczuć zapach świeżych kwiatów. Tworzą miły klimat, cieszą oko, dają nam namiastkę natury. One również tworzą tutaj domową atmosferę.

Czy istnieją zadowalające warunki do prania i sprzątania pokoju?

W naszym domu seniora jest do dyspozycji pralnia, obsługiwana przez nasz personel. Pensjonariusze oddając ubrania do czyszczenia, powinni zadbać o oznaczenie swoich rzeczy specjalnymi znacznikami ze swoim imieniem i nazwiskiem, które nie wymagają szycia i są bardzo łatwe w użyciu. Warto również podać ilość rzeczy osobie obsługującej pralnię.

 

Rodzina i prywatność

Czy są ograniczone godziny otwarcia dla członków rodziny?

Nie, nie ma żadnych ograniczeń czasowych, jeśli chodzi o odwiedziny dla rodziny i przyjaciół naszych pensjonariuszy.

Czy można przynieść kilka własnych rzeczy do pokoju?

Serdecznie namawiamy do tego, by wypełnić swój pokój osobistymi rzeczami oraz pamiątkami, do których się Państwo przyzwyczaili. Mamy nadzieję, że ułatwią Państwu zaklimatyzowanie się oraz pozwolą poczuć się jak u siebie.

Czy odwiedzający mogą przyjść w każdej chwili?

Owszem, na wizytę nie trzeba się umawiać. Może się jednak zdarzyć, że odwiedzający wybierze akurat dzień wycieczki i nie zastanie swojego bliskiego w domu.

 

Aktywność

Czy mieszkańców zachęca się do bycia niezależnymi, jak to możliwe?

Rozmową i uśmiechem opiekunowie zachęcają swoich podopiecznych do podejmowania aktywności. Mają do tego warunki, ponieważ każde pomieszczenie naszego domu zostało tak pomyślane, by znalazły się w nim wyłącznie meble, urządzenia oraz przedmioty łatwe w obsłudze. Wiemy również jak ważny jest komfort psychiczny, szczególnie w trakcie czynności higienicznych, dlatego urządziliśmy łazienkę tak, żeby dać duże poczucie niezależności naszym mieszkańcom. Wiemy jak u osób starszych spadają zdolności ruchowe i zaradność, dlatego uważamy, że pewnym etapie terapia ruchowa powinna być stałą częścią życia. Dbamy o to, by tak było.

Czy przygotowali Państwo jakieś atrakcje lub wycieczki?

Oczywiście, staramy się możliwie urozmaicić dzień naszym podopiecznym, zachęcając do aktywności dostosowanej do ich możliwości. Organizujemy dni tematyczne, wycieczki, muzykoterapię, a także zapraszamy do występów profesjonalnych artystów.

Czy organizowane są regularne imprezy?

Tak, zarówno na świeżym powietrzu, jak i w pensjonacie, zależnie od pory roku.

Czy mieszkańcy wydają się aktywni i szczęśliwi?

Za każdym razem, gdy z niezapowiedzianą wizytą przyjeżdżają wnuki, dzieci czy przyjaciele, nasi pensjonariusze są zadbani i eleganccy. Przerywają wtedy swoje zajęcia oraz zapraszają na kawę. Opowiadają o tym co robili wczoraj, przedwczoraj i co planują na dziś. Tak, wydają się być szczęśliwi.

Czy można pomagać w ogrodzie jeśli lubię taką pracę?

Utrzymanie pięknego ogrodu rzeczywiście wymaga regularnych prac oraz pielęgnacji roślin. Będzie nam miło, jeśli zechcą nam Państwo przy tym pomóc. Zarówno dla kobiet, jaki i dla mężczyzn znajdzie się wiele zajęć.

W jakich aktywnościach biorą udział mieszkańcy?

Angażujemy naszych podopiecznych w wiele różnorakich zajęć, począwszy od indywidualnych ćwiczeń z rehabilitantami, spacery, po atrakcje zorganizowane dla wszystkich rezydentów, niejednokrotnie z pomocą ich samych.

 

Kuchnia

Czy dom seniora jest w stanie zaspokoić szczególne wymagania żywieniowe mieszkańców?

Oczywiście, nasi opiekunowie pomagają zaspokoić wszystkie specjalistyczne wymagania żywieniowe pensjonariuszy. Jeżeli któryś z naszych mieszkańców musi przestrzegać odpowiedniej diety, zadbamy o to, aby odżywiał się zgodnie z zaleceniami lekarza. Posiłki będą przyrządzane ściśle wedle wymagań zdrowotnych dostosowanych dla pensjonariuszy.

W jakich porach są dostępne posiłki?

Podajemy pięć posiłków dziennie. Rozpoczynamy od śniadania, drugiego śniadania, w środku dnia serwujemy obiad, następnie podwieczorek, kończąc na kolacji wczesnym wieczorem.

Czy posiłki można jeść poza jadalnią?

Oczywiście, nasi pensjonariusze sami wybierają, gdzie chcieliby zjeść swój posiłek. Jeśli nie czują się dobrze, komfortowo lub nie mają ochoty na towarzystwo, opiekunowie przynoszą im danie do pokoju.

Czy personel ma czas, aby pomóc słabszym mieszkańcom w jedzeniu i piciu?

To jeden z podstawowych stałych punktów ich pracy. Jednocześnie, obok pomocy w utrzymaniu higieny, najważniejszy. Każdemu poświęcamy tyle czasu ile potrzebuje, staramy się, by nie odebrało im to pewności siebie, ani poczucia godności.

Czy występuje niedożywienie?

Absolutnie. Kucharze codziennie przygotowują smaczne, pożywne posiłki zgodnie z indywidualnymi potrzebami oraz preferencjami żywieniowymi. Dbamy, aby każdy, nawet osoby z natury jedzące mało lub nie mające apetytu otrzymywały pełną porcję witamin w daniach najbardziej odpowiednich dla ich potrzeb zdrowotnych, a jednocześnie lubianych.

  • © Górski Dom Seniora - Koncesja nr PSII.9420.1.9.2012